Er bestaan verschillende manieren van digitaal adverteren. Sociale media hebben de laatste jaren een enorme vlucht genomen. Het aantal mensen dat actief is op Facebook is wereldwijd opgelopen tot ruim boven het miljard, en in Nederland maken ongeveer 10 miljoen mensen dagelijks gebruik van Facebook.

Verdienmodel

Gebruikers worden aangetrokken met gratis relevante informatie en diensten, waarna ze worden gestimuleerd om informatie te delen op het platform. Deze informatie is de brandstof voor het verdienmodel van Facebook en veel andere sociale media: het mogelijk maken om op basis van veel informatie over de gebruikers precieze doelgroepen voor marketingdoeleinden te identificeren en segmenteren. Dit wordt aan bedrijven en organisaties voor advertentiedoeleinden aangeboden.
De inkomsten uit dit verdienmodel worden ingezet om de platformen nog relevanter te maken en de gebruikers langer vast te houden op de platformen, bijvoorbeeld door de plannen om televisie aan te bieden via Facebook. Dit levert meer informatie over gedrag en kenmerken van gebruikers op, wat relevant is voor een steeds preciezere identificatie en segmentatie van doelgroepen.

Doelgroep

Een belangrijke stap is het bepalen van de doelgroep en het beoogde effect van de campagne. Gaat het om branding, engagement of conversie? Naamsbekendheid, traffic naar je website of leads? Hoe groot is je budget voor de campagne?
Facebook biedt veel mogelijkheden om doelgroepen voor een campagne te bepalen.
In de eerste plaats kun je zelf op basis van door gebruikers op Facebook achtergelaten kenmerken een doelgroep bepalen. Dan kun je denken aan locatie, geslacht, leeftijd, interesses.
Daarnaast kun je een aangepaste doelgroep bepalen, op basis van door jezelf aangeleverde informatie.
Een derde optie is het genereren van “vergelijkbare doelgroepen”. Hierbij kun je op basis van een bestaande selectie van mensen met interesse in jouw aanbod op basis van de op Facebook vastgelegde gegevens gebruikers selecteren die een vergelijkbaar profiel hebben als deze bestaande selectie.

Advertentiecampagne

Je kunt kiezen voor video-advertenties, foto-advertenties, roterende foto advertenties of een link-advertentie. Afhankelijk van je doelstelling met de campagne zijn er verschillende mogelijkheden om de gebruikers aan te sporen tot actie. Voorbeelden zijn het “liken”, doorklikken naar je eigen website, genereren van een lead door bijvoorbeeld in te schrijven op een nieuwsbrief, installeren van jouw applicatie.

Bij het ontwikkelen van je campagne kun je in de Facebook tool een budget opgeven. Je bepaalt zelf de conversies waarvoor je betaalt op basis van het doel van de campagne. Op basis van dat bedrag en de kenmerken die je aan de campagne hebt meegegeven, genereert Facebook automatisch de omvang van de doelgroep die de advertentie te zien zullen krijgen. Je kunt vooraf en tijdens de campagne dit budget bijstellen.

Facebook genereert duidelijke statistieken, die je in staat stellen om je campagne inhoudelijk en budgettair effectief te managen. Zo kun je een goedlopende campagne eenvoudig uitbreiden, of een slechtlopende voortijdig stopzetten.

Facebook biedt prima tools voor effectieve campagnes. Het stelt je in staat heel specifiek te richten op een bepaalde doelgroep, zodat de relevantie van je advertentie relatief hoog kan zijn. Ook het sturen op conversie en re-marketing wordt goed ondersteund. Het stelt je in staat om met een beperkt budget een relevante doelgroep te bereiken. Je betaalt niet voor het bereiken van niet geïnteresseerde mensen. Daardoor is het adverteren op Facebook een onderdeel van je marketingstrategie die simpelweg niet mag ontbreken!