Online adverteren is niet meer weg te denken maar heeft eigenlijk nog maar een korte geschiedenis. Ontwikkelingen volgen elkaar in snel tempo op. Voor jongeren is een leven zonder internet ondenkbaar, maar de huidige veertigers zijn nog opgegroeid zonder internet. Het gebruik van sociale media zoals Facebook en Twitter heeft een ongekende vlucht genomen: voor steeds meer mensen is dit belangrijker als bron van nieuws dan de traditionele kanalen als televisie, radio en gedrukte media.

Websites hebben zich ontwikkeld van statische pagina’s die gericht waren op informatieoverdracht, tot systemen die in interactie met bezoekers een verkoopproces kunnen initiëren en afhandelen. Deze virtuele ontwikkelingen hebben een enorme impact op de retailers in de “Bricks & mortar-wereld”. Wie zich onvoldoende weet aan te passen, is gedoemd te verdwijnen.

E-mail

De eerste vorm van grootschalige marketing op basis van internet was emailmarketing. Zo’n 20 jaar geleden brak email door bij het grote publiek toen email Yahoo haar emailservice startte en Hotmail gekocht werd door Windows-maker Microsoft. Daarmee werd email gratis en onafhankelijk van internetproviders. Naar schatting worden er nu wereldwijd miljarden e-mails per minuut verstuurd.

Bedrijven en organisaties zijn hier snel op ingesprongen. Het bereik van e-mails konden tegen een fractie van de kosten van fysieke berichten enorm worden vergroot. Nog steeds is dit een belangrijk onderdeel van online adverteren, en emailmarketing heeft zich ontwikkeld van statische informatieoverdracht tot interactieve communicatie.

Zoekmachines

Zoekmachines zijn heel belangrijk in de marketing voor online casino’s en andere bedrijven. Google heeft in de afgelopen 20 jaar niet alleen de wijze waarop wij internet gebruiken veranderd, maar ook een enorme invloed gehad op de wijze van online adverteren en de daarbij behorende verdienmodellen. Sinds Google zijn zoekmachines de poort nar het internet geworden, en zijn zoekresultaten een enorme bron voor online adverteren met Google als veruit de grootste speler. Organisatie passen de structuur en inhoud van websites aan om hoog in de zoekresultaten te staan. Verder worden betaalde advertenties geplaatst in de zoekmachine die gekoppeld zijn aan bepaalde zoekelementen. Andere mogelijkheid is om “display”-advertenties op geselecteerde partner-websites die via de zoekmachine bereikt worden te tonen.

Sociale media

Een meer recente ontwikkeling zijn de sociale media. De gebruikers aantallen zijn explosief toegenomen, en ook de aard en de duur van het gebruik zijn worden sterk uitgebreid. Facebook is in 2017 nog steeds de grootste speler, maar ook Twitter als communicatieplatform en LinkedIn voor zakelijke connecties zijn voorbeelden van belangrijke spelers. Bedrijven en organisaties zijn zelf actief op sociale media als onderdeel van hun branding. Maar sociale media leren zoveel over hun gebruikers dat zij ook een heel effectief advertentieplatform zijn.

De ontwikkelingen zijn nog lang niet aan hun einde. Technische ontwikkelingen met kunstmatige intelligentie, spraaktechnologie en augmented reality staan nog aan het begin en zullen de mogelijkheden tot interactie sterk uitbreiden. Online en fysieke wereld zullen steeds meer integreren, en dat biedt ongekende mogelijkheden.
Het belang van internetplatforms wordt inmiddels zo groot, dat overheden en internationale organisaties proberen grip te krijgen op deze spelers, onder meer vanwege valide aandachtspunten zoals privacy, concurrentie en manipulatie van nieuwsfeiten.