Marketingstrategie

Online kansspelen zijn al jaren sterk in opkomst. Dit zorgt ervoor dat een veel grotere doelgroep met gokken in aanraking komt dan voorheen het geval was, waarbij het vooral een tijdverdrijf was van het rijkere deel van de bevolking. Dit heeft effect op regelgeving en toezicht, en ook op de wijze waarop met doelgroepen wordt gecommuniceerd en ook verder de marketing wordt vormgegeven.
Een marketingstrategie moet door alle geledingen binnen de organisatie van de online casino-aanbieders uitgewerkt en op elkaar afgestemd worden. Daarbij moet de speler centraal staan. Deze moet geïnteresseerd worden voor de spellen van de aanbieder, vertrouwen ontwikkelen in de aanbieder, goede spelervaringen opdoen, redenen zien om terug te komen en loyaal te blijven aan de aanbieder. Dat leidt tot tevreden, loyale klanten. Dat zijn tevens de meest winstgevende klanten voor de aanbieder.

Content

Uiteindelijk is de content het belangrijkste om een online casino succesvol op de markt te brengen: de inhoud van je klantaanbod. Dan gaat het om de website, de ontwerpen, het spelaanbod, de gamestrategieën, gebruikte thema’s maar ook zaken als een veilige en effectieve afhandeling van geldstromen met klanten, hulpmiddelen voor veilig en verantwoord spelen.
Dit moet je op een aantrekkelijke en toegankelijke wijze weten te communiceren, bijvoorbeeld met behulp van video’s en info-ontwerpen. Maar voor bestaande spelers zijn de opgedane ervaringen de belangrijkste trigger om te beslissen om meer te spelen of terug te komen. Het is dan ook belangrijk op voortdurend feedback te vragen aan spelers.

Communicatie

De content moet gecommuniceerd worden naar de relevante doelgroepen. Internet en sociale media zijn geëigende kanalen voor de marketingcommunicatie van online casino’s. Mensen die geïnteresseerd zijn in online casino’s zijn in belangrijke mate actief op sociale media zoals Facebook en Twitter, maar ook op forums met betrekking tot online casino’s. Bij goede ervaringen zijn deze mensen vaak bereid om actief als ambassadeur op te treden van een aanbieder op deze media of forums. Heel wat online casino’s adverteren op Facebook.

Een belangrijke factor is ook het vergroten van het bereik door samen te werk met geaffilieerde partners, die zich richten op groepen mensen waarvan een aanzienlijk deel geïnteresseerd is in online kansspelen. Stel communicatietools beschikbaar aan deze partijen, waaronder casino websites. Partners die gespecialiseerd zijn in zoekmachineoptimalisatie zijn bij uitstek geschikt om nieuwe spelers te bereiken.

Uiteraard zijn ook meer traditionele vormen als email communicatie, nieuwsbrieven en advertenties op sociale media waarin aanbiedingen en promoties worden gecommuniceerd van belang.

Welkomstbonussen en loyaliteitsprogramma’s

Een bewezen effectieve marketingtool is het belonen van nieuwe spelers met welkomstbonussen en gratis speelmogelijkheden. Hiermee worden geïnteresseerde mensen op een laagdrempelige manier verleid om kennis te maken met de spelmogelijkheden van aanbieders van online casino’s. Een vaak gebruikte vorm is een verdubbeling van het door een speler ingelegde geld, waardoor spelers ervaring kunnen op doen bij een relatief beperkte inzet. Ook aanbiedingen voor bijvoorbeeld een aantal gratis “spins” hebben dit effect.
Voor bestaande klanten kun je loyaliteitsaanbiedingen ontwikkelen. Dit kan in de vorm van loyaliteitsbonussen, maar ook andere mogelijkheden worden door aanbieders gebruikt.

Casinotoernooien

Een ander effectief middel is de organisatie van live online casinotoernooien waar spelers het tegen elkaar opnemen voor relatief grote prijzen Online pokertoernooien zijn bijvoorbeeld erg in trek bij zowel professionele spelers als liefhebbers. Ook andere spellen lenen zich hiervoor, zoals Blackjack, Bingo en Roulette.

Uit bovenstaande blijkt dat er veel mogelijkheden zijn om als online casino marketingstrategieën uit te voeren. Belangrijkste voorwaarde is een uitstekend product, en ondersteund door interessante aanbiedingen moet je dit via verschillende kanalen onder de aandacht te brengen van bestaande spelers om hun loyaliteit te vergroten en mogelijk geïnteresseerde mensen om nieuwe spelers aan te trekken.