Na de intrede van het digitale tijdperk is een en ander heel snel gegaan. Webshops schoten als paddenstoelen uit de grond. Wilde je als bedrijf meedoen met de rest, dan had je geen andere keuze dan ook toetreden tot de digitale wereld. Een belangrijk onderdeel hiervan is nog altijd digitaal adverteren. In dit artikel bespreken we een aantal manieren om digitaal te adverteren en welke de voordelen van online adverteren zijn.

Google Adwords

Je hebt het vast wel eens gezien wanneer je zoekresultaten op je scherm kreeg na een zoekopdracht in Google: de geadverteerde resultaten bovenaan de pagina bij Google. Deze advertenties zijn de Google Adwords advertenties. De hoop is natuurlijk dat de gebruiker na het verkrijgen van de zoekresultaten, op jouw advertentie klikt en naar aanleiding daarvan iets koopt. Adwords leveren vaak verkopen op, maar aan de andere kant zijn er veel mensen die Adwords gebruiken. Hierdoor moet er flink in geïnvesteerd worden voor een Adwords plaats. Je moet je afvragen of de kosten hiervan opwegen tegen de opbrengsten.

Adsense

Adsense is een door Google ontwikkeld advertentieprogramma. Adsense is geschikt voor zowel grote als kleine bedrijven. Je advertentie komt te staan op een van de websites die zich hebben aangemeld bij Google Adsense. Aan de hand van sleutelwoorden bepaalt Google op welke website je advertentie thuishoort. Je betaalt per klik op de advertentie een bepaald bedrag aan Google. De website waarop je adverteert ontvangt ongeveer 70% van het aan Google betaalde bedrag.

Facebook advertenties

Als je op Facebook gaat adverteren heb je een groot bereik binnen je doelgroep. Voor het plaatsen van de advertentie bepaal je namelijk zelf wie je wilt bereiken. Het adverteren op Facebook is simpel, effectief en goedkoop.

YouTube advertenties

Het bereik via YouTube is groot. Voordat je een filmpje kunt zien, zie je vaak advertenties. Dit zijn de YouTube advertenties waar we op doelen. Nadeel is wel dat je een video moet opnemen als je op YouTube wilt adverteren en dat kost vaak tijd en geld

Mobile Adverteren

Je kent het vast wel, gratis apps waar je te pas en te onpas advertenties op te zien krijgt. Deze vorm van adverteren helpt doorgaans juist om de app ook gratis te houden. Deze wijze van adverteren is vooral uniek omdat je advertentie alleen getoond wordt aan mensen die een mobiel hebben en gebruik maken van de app waarop jij adverteert. Het bereik is enorm en je hebt ook een beetje stem in welke doelgroep je bereikt. Je kiest namelijk zelf de app waar je op adverteert met de bijbehorende doelgroep.

Native Advertising

Bij native advertising laat je de advertentie aansluiten op de website/platform waar je het op plaatst. Mooi gezegd, betekent dit dat de gebruikerservaring van de website bezoekers niet veranderd. Er zijn verschillende vormen van native advertising, al zijn deze niet zo heel interessant: het gaat namelijk toch echt om de inhoud van de boodschap die moet aansluiten op het platform waar je op adverteert.